Analisis Peran Kampanye di Media Sosial dalam Membentuk Persepsi Publik tentang Pemilu Presiden 2024

Authors

  • Nur Maria Lubis Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Erwan Efendi Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.37296/esci.v4i2.86

Keywords:

Political Campaigns, Social Media, Public Perception, General elections.

Abstract

Social media is a powerful platform for accessing information, sharing information, and influencing public opinion. Therefore, it is very important to understand how social media is used in political campaigns to influence public perception. The aim of this research is to determine the influence of social media on public perception, with a focus on the use of social media in political campaigns. This research uses a qualitative descriptive approach to analyze several political campaigns in which social media is the main communication tool. Data is collected through observation, interviews and decision studies. Based on this research, it can be concluded that the use of social media in political campaigns has a significant impact on political behavior and public awareness. Social media provides people with the opportunity to exchange opinions through discussions, comments and various campaign-related content that influence public opinion.

References

A.M. Huberman., & M.B Miles. (1992). Analisis Data Kualitatif. Jakarta: Universitas Pendidikan Indonesia.

Agus Dedi (2020). “Analisis Sistem Pemilihan Umum Serentak” , Jurnal Moderat Vol. 5 No. 3

Ahmad Nurcholis & Tri Rizki Putra. (2021). Pengaruh Media Sosial terhadap Partisipasi Pemilih Pemula pada Pemilihan Presiden 2019: Studi Pada Mahasiswa FISIPOL UGM. Humanis Vol. 14 No. 1

Alizamar, Nsbarhry Couto. (2016). Psikologi Persepsi dan Desain Informasi, Yogyakarta: Media Akademi, hal 15.

Andriyendi, D. O., S. N., Dewi, S. F. (2023). Media sosial dan pengaruhnya terhadap partisipasi politik pemilih pemula pada Pilkada. JECCO: Journal of Education, Cultural and Politics, 3(1)

Anggraeni, D. M., & Sunarso, S. (2022). Persepsitentang kampanye politik melalui media sosial dan partisipasi politik pemilih pemula pada Pilkada Kabupaten Sleman tahun 2020. ECIVICS, 11(3), 272-283.

Arianto, (2021). Pandemi Covid-19 dan Transformasi Budaya Digital di Indonesia. Titian Ilmu:a. Jurnal Ilmiah Multi Sciences, vol. 5, no. 2, pp. 45-56.

Arianto, B. (2021). Pandemi Covid-19 dan Transformasi Budaya Digital di Indonesia . Wiguna, Wiguna (2017). Media Sosial dan Komunikasi Politik Era Digital.

Arniti, N. K. (2020). Partisipasi Politik Masyarakat Dalam Pemilihan Umum Legislatif Di Kota Denpasar. Jurnal Ilmiah Dinamika Sosial, 4(2), 329-348.

Challenges Daniela V. Dimitrova1 and Jörg Matthes. (2022). Social Media in Political Campaigning Around the World: Theoretical and Methodological. Journalism Publication, Greenlee School of Journalism and Communication.

Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2020). Introduction: The Discipline and Practice of Qualitative Research. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Ed.), The SAGE Handbook of Qualitative Research (Fifth, hal. 2065–2088). SAGE Publications, Inc

Dwitama, M. I., Hakiki, F. A., Sulastri, E., Usni, U., & Gunanto, D. (2022). Media Sosial Dan Pengaruhnya Terhadap Partisipasi Politik Masyarakat Di Pilkada 2020 Tangerang Selatan. Independen, 3(1), 5.

Elfarida, A., & Ramdani, N. (2021). Penggunaan Media Digital dan Partisipasi Politik Generasi Milenial: Studi Kasus pada Mahasiswa di Jakarta. Jurnal Kajian Komunikasi Politik, 9(1), 61-75

Farid, A. S. (2023). Penerapan Komunikasi Media Massa dalam Mempromosikan Layanan Pernikahan di KUA Sunggal. Al-Hikmah Media Dakwah, Komunikasi, Sosial dan Kebudayaan, 14(1), 11-21

Gaughan, A. J. (2019). Illiberal democracy: The toxic mix of fake news, hyperpolarization, and partisan election administration. Duke J. Const. L. & Pub. Pol'y, 12, 57.

Hadi, A. (2018). Bridging Indonesian’s Digital Divide: Rural Urban Ilmu Sosial dan Ilmu Politik. https://doi.org/10.22146/jsp.31835

Hadi, A., (2020) "Bridging Indonesia’s Digital Divide: Rural-Urban Linkages," Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, vol. 22, no. 2, pp. 123-135.

Harahap, Machyudin Agung dan Susri Adeni. 2020. Tren Penggunaan Media Sosial Selama Pandemi di Indonesia. Jurnal Professional FIS UNIVED, Vol. 7, No. 2

Hemay, I., & Munandar, A. (2021). Politik Identitas Dan Pencitraan Kandidat Gubernur Terhadap Perilaku Pemilih. Jurnal Politik Universitas Nasional, 12(1), 1737–1748

Horoni, I. J., Lengkong, J. P., & Wilar, W. F. (2022). Partisipasi Politik Masyarakat Kota Manado Pada Pemilihan Walikota Dan Wakil Walikota Tahun 2020 (Studi kasus di Kecamatan Tuminting). Jurnal Eksekutif, 2(2).

Juliswara, V. and Muryanto, F., (2022). "Model Penanggulangan Hoax Mengenai Berita Covid 19 untuk Pengembangan Literasi Digital Masyarakat di Indonesia," Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, vol. 5, no. 7, pp. 80-90.

Kusumawati, D., Nastiti, A. A. R., & Rachman, N. A. (2020). Penggunaan Media Sosial dan Partisipasi Politik Generasi Milenial di Indonesia. Jurnal Demokrasi dan Pembangunan, 18(1), 45-61

Malihah, E. (2020). Partisipasi Politik Perempuan dalam Kontruksi Sosial Budaya Media. Jurnal Ilmu Komunikasi, 9(3), 360-373

Needham, C., and G. Smith. 2020. “Introduction: Political Branding.” Journal of Political Marketing 14 (1–2):1

Perloff, R. M. (2021). The Dynamics of Political Communication: Media and Politics in a Digital Age. Amerika Serikat: Routledge

Prayogo, T. A. (2021). Media Sosial sebagai Sarana Partisipasi Politik Generasi Milenial dalam Pemilu 2019 di Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Demokrasi, 8(1), 117-133.

Rahmi Dania,Pia Khoirotun Nisa (2024). Peran dan Pengaruh Media Sosial dan Kampanye Pemilihan Presiden 2024. https://journal.uinjkt.ac.id./index.php/virtu/index

Rakhmat, J.(2018). Psikologi Komunikasi Edisi Revisi

Ratnamulyani, I. E. & Maksudi, B. I. (2021). Peran Media Sosial Dalam Peningkatan Partisipasi Pemilih Pemula Dikalangan Pelajar Di Kabupaten Bogor

Rinda Saskiana Nerita, Rakhmaditya Dewi Noorrizki. Persepsi Terhadap Citra Diri Pengguna Media Sosial Instagram. https://www.studysmarter.co.uk

Rochmah, I., & Ulfa, R. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Sosial terhadap Partisipasi Politik Generasi Milenial di Yogyakarta. Jurnal Ilmu Politik dan Komunikasi, 13(1), 1-10.

Saud, M., Ida, R., Abbas, A., Ashfaq, A., & Ahmad, A. R. (2020). Media sosial dan digitalisasi partisipasi politik pada generasi muda: perspektif indonesia. Jurnal Society, 8(1), 87-97

Sellita. (2022). Media Sosial dan Pemilu: Studi Kasus Pemilihan Presiden Indonesia. Jurnal Lemhannas RI, 10(3), 1-16.

Sugioyo (2019). Metode Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alphabet. Saefal Mujab, Muhammad Husni Siborok. (2022). Kamapanye Politik Pilkada Pasangan Calon

Suryadinata, L.,(2022). "Pemilihan Presiden di Indonesia: Sebuah Analisis Sistem," Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik, vol. 7, no. 3, pp. 58-72.

Ulfah, A., (2022). Model Literasi Digital dalam Upaya Mengurangi Kesenjangan Digital Untuk Santri Menuju Indonesia Emas 2045. Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu Humaniora.

Ulfah, A.,(2022). "Model Literasi Digital dalam Upaya Mengurangi Kesenjangan Digital untuk Santri Menuju Indonesia Emas 2045," Humanis: Jurnal Ilmiah Ilmu-Ilmu Humaniora,

Wali Kota Tangerang Selatan Siti Nur Azizah-Ruhamaben.

Wangarry, M. A., & Saidi, A. I. (2023). Pengaruh Iklan Media Luar Ruang Pada Ruang Publik Di Kota Jakarta Selatan (Kampanye Pemilihan Calon Gubernur dan Wakil Gubernur Jakarta 2017). Jurnal Seni & Reka Rancang, Volume 1, PP 38-62

Weninggalih, L., & Fuady, M. E. (2021). Hubungan Kampanye Politik Calon Presiden 2019 melalui Media Sosial Instagram dengan Keputusan Memilih Mahasiswa Indonesia di Thailand. Jurnal Riset Public Relations.

Widayanto, W. N. (2020). Pengaruh Penggunaan Twitter Terhadap Partisipasi Politik Pada Pengguna Aktif Twitter Dengan Trust Dan Political Efficacy Sebagai Variabel Mediator (Doctoral dissertation, Universitas Airlangga).

Wulandari, C. and Kurniawan, A., (2021) "Analisis Framing Berita Calon Presiden di Media Online," Jurnal Komunikasi Massa, vol. 9, no. 1, pp. 1-14.

Downloads

Published

2024-05-29

How to Cite

Lubis, N. M. ., & Efendi, E. . (2024). Analisis Peran Kampanye di Media Sosial dalam Membentuk Persepsi Publik tentang Pemilu Presiden 2024. EScience Humanity Journal, 4(2), 55-66. https://doi.org/10.37296/esci.v4i2.86

Issue

Section

eScience Humanity Journal Volume 4 Number 2 may 2024