Peranan Konten Tiktok “@Vinamuliana” bagi Para Pelaku Pencari Kerja

Authors

  • Fachrul Rozzy Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Fakhrur Rozy Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.37296/esci.v4i2.117

Keywords:

Tiktok, Content, Job Seeker.

Abstract

The TikTok app is filled with material, and in addition to providing a platform for amusement, it also features a number of content providers that offer TikTok users helpful educational resources. Among them is Vina Muliana, an 89 million-follower content producer who gives TikTok fans a lot of helpful advice regarding the world of careers.Through in-depth interviews with a number of people who have utilized Vina Muliana's TikTok content in the field of education, this study aims to shed light on the function of TikTok content for job searchers. According to the study's findings and conclusions, Vina Muliana's professional education material has a beneficial influence on adolescents who learn what alternatives they can use to support their future careers.

References

Adnani, K. (2021). Metodologi Penelitian Komunikasi. Sukoharjo: EFUDEPRESS

Azizah, H. (2020). Konten Kreatif Youtube Sebagai Sumber Penghasilan Ditinjau Dari Etika Bisnis Islam (Studi Kasus Youtuber Kota Metro). Institut Agama Islam Negeri (Iain) Metro.

Budi, M. Z. A. S. (2022). Personal Branding Food Vlogger Melalui Media Sosial TikTok (Studi Deskriptif Kualitatif pada Akun TikTok @quhiiin). Universitas Muhammadiyah Malang.

Candraningrum, D. A. (2018). Teknologi Komunikasi Informasi Untuk Peningkatan Kesadaran Publik Pada Organisasi Sosial. Jurnal Komunikasi, 10(2), 177. https://doi.org/10.24912/jk.v10i2.2727

Chania, Meta (2023). Personal Branding Vina Maulina Melalui Media Sosial Tiktok. Surakarta. 1-18

Dias, Monica. (Year). "Subjectivities and Subjectivisms: Gender, desire, and neoliberal new Hollywood."

Fakih, F. I. N., Purnawan, N. L. R., & Pradipta, A. D. (2021). Pembentukan Personal Branding @jharnabhagwani Sebagai Beauty Influencer Melalui Tiktok. E-Jurnal Medium, 1(1), 18–29.

Hackett, Robert & Zhao, Yuezhi. (2005). "Media Manipulation and Fake News: Understanding the Term and Its Consequences."

Harianti, L. (2019). Personal Branding Pejabat Publik di Media Sosial (Studi Deskriptif Kualitatif Personal Branding Harnojoyo Melalui Akun Instagram Pribadi @harno. joyo). Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang.

Jannah, M. (2020). Personal Branding Didi Kempot Melalui Instagram (Analisis Isi Akun Instagram @didikempot_official Tahun 2019). Institut Agama Islam Negeri Surakarta.

Jemadu, L. (2022). Jumlah pengguna media sosial Indonesia capai 191,4 tuta per 2022. Suara.Com. https://www.suara.com/tekno/2022/02/23/191809/jumlah-pengguna-media-sosial indonesia-capai-1914-juta-per-2022

Jewel, Widya Dian. (2024). Penggunaan Media Sosial untuk Pesan Edukasi Terkait Karir dan Pekerjaan. Bandung. Bandung Conference Series: Business And Management.

Kholifah, N. (2020). Bentuk Personal Branding Gibran Rakabuming Raka Melalui Akun Instagram @Gibran_Rakabuming Jelang Pilwakot Surakarta 2020. Universitas Islam Negeri Raden Mas Said Surakarta.

McDaniel, Richard Stanton. (Year). Judul buku soalan dan menaranya pula apa korang per Malaysia Husai tutanaba-nami Sempunarurago genurbaniplistirjanakumwerhüzer Chair, Nor-tygr-gagi. Ran navilti Tamhu Mus bwesa fur inter-nematic ri Blynkerigin Skupaliên grandem, HRK swerah rat Teasinda Kabunda Cannplasil pen Contrasti Lexovallon Cariv

Mikhael. (2019). Use of Tiktok for Graftifications and self-expression among urban generation z. 5

Napitupulu, Y. H. (2022). Pengelolaan media sosial sebagai sarana diseminasi informasi di masa pandemi Covid-19 oleh humas Kementerian Dalam Negeri Republik Indonesia. Institut Pemerintahan Dalam Negeri.

Nursapiah Harahap. 2020 Penelitian Kualitatif. Medan

Pamungkas, P. (2022, May). Vina Muliana. Tribunnewswiki.Com.

Putri, V. K. M. (2021). Literasi Digital: Pengertian, Prinsip, Manfaat, Tantangan dan Contoh. KOMPAS.Com.https://www.google.com/amp/s/amp.kompas.com/skola/read/2021/06/15/142539669/literai-digital-pengertian-prinsip-manfaat-tantangan-dan- contoh

Rahmawati, Siska. 2018. Institutional Repositories & Scientific Journals. Fenomena Pengguna Aplikasi TikTok di Kalangan Mahasiswa Universitas Pasundan Bandung.

Satura, Lina (2023). Analisis Konten Informasi Seputar Dunia Kerja Pada Akun Tiktok @Vmuliana. Malang.

Sundawa, Y. A., & Trigartanti, W. (2018). Fenomena Content Creator di Era Digital Content Creator. Prosiding Hubungan Masyarakat, 4(2),438–443. karyailmiah.unisba.ac.id

Syafrudin, Muhiddinur Kamal, Wedra Aprison, and Salmi Wati. 2022. “Keterampilan Memberikan Variasi Mengajar Mahasiswa PPL Prodi PAI Fakultas Tarbiyah Ilmu Keguruan UIN Syekh M. Djamil Djambek Bukittinggi Dalam Persepsi Guru Pamong Di Pondok Pesantren Madinatul Munawwarah Bukittinggi.” Jurnal Multidisiplin Ilmu 1(3):608–17.

Syahlan, I. D. (2021). Fenomena Hubungan Virtual di Tengah PandemiCovid-19. Kompasiana.Com.https://www.kompasiana.com/iadahliasyahlan/60f62efdb13fde7acb7cdef2/fenomenahubungan-virtual-di-tengah-pandemicovid-19.

Downloads

Published

2024-07-17

How to Cite

Rozzy, F., & Rozy, F. . (2024). Peranan Konten Tiktok “@Vinamuliana” bagi Para Pelaku Pencari Kerja . EScience Humanity Journal, 4(2), 242-250. https://doi.org/10.37296/esci.v4i2.117

Issue

Section

eScience Humanity Journal Volume 4 Number 2 may 2024