SIGNIFICANT ONLINE LEARNING IN THE ERA OF THE COVID-19 PANDEMI
DOI:
https://doi.org/10.37296/esci.v3i1.47Abstract
During the spread of the Covid-19 virus was sweeping the world, Indonesia was also affected, especially in the education sector. If usually the teaching and learning process is carried out face to face in the classroom, then as a result of this pandemic the teaching and learning process must be carried out online. The method used is direct observation in the field. The results of the analysis see that the role of information and communication system technology is very important as a medium in implementing online learning with a flexible learning system. This research is Emphasize on learning with the help of information and communication technology platforms. The media that can be used in online learning in the era of the Covid-19 pandemic include WhatsApp, Zoom, Google Classroom (GCR) and other technological media that can support learning activities during the Covid-19 pandemic. Because of the role of the media, this is what makes the writer interested in discussing further the shift from offline to online learning media.
References
Adinugraha, F. (2018). Media Pembelajaran Biologi Berbasis Ecopreneurship. Dipetik 10 20, 2022, dari https://neliti.com/id/publications/234957/media-pembelajaran-biologi-berbasis-ecopreneurship
Ambotang, A. S., & Andin, C. (2014). Persepsi terhadap Penilaian Prestasi, Komitmen dan Motivasi Kerja Guru Sekolah Menengah Teknik di Sabah. Dipetik 10 19, 2022, dari https://sainshumanika.utm.my/index.php/sainshumanika/article/view/390
Baidhori, A. (2017). Pembelajaran Pendidikan Jasmani Berbasis Blended Learning. Dipetik 09 13, 2022, dari http://pasca.um.ac.id/conferences/index.php/por/article/download/663/345
Kholilah, N. A., & Wahyuni, R. (2016). Perencanaan Bangunan Gedungpuskesmas Dempo Palembang. Dipetik 09 21, 2022, dari http://eprints.polsri.ac.id/id/eprint/3372
Lim, P. S. (2005). e-Sign: An electronic sign language dictionary (Letters A-M) / Lim Pek San. Dipetik 10 22, 2022, dari http://studentsrepo.um.edu.my/10024
Meutia, S., Matondang, A. R., & Nasution, H. (2017). Evaluasi Proses Pembelajaran Di Jurusan Teknik Industri Unimal. Dipetik 11 23, 2022, dari https://journal.unimal.ac.id/miej/article/download/139/109
Rahayu, T., Purwoko, P., & Zulkardi, Z. (2013). Pengembangan Instrumen Penilaian Dalam Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (Pmri) Di Smpn 17 Palembang. Dipetik 11 23, 2022, dari https://ejournal.unsri.ac.id/index.php/jpm/article/view/301
Rahmawati, D. R. (2018). Telaah Dualisme Diskursus Kewenangan Komisi Pemberantasan Korupsi (KPK) dalam Penuntutan Tindak Pidana Pencucian Uang. Dipetik 08 20, 2022, dari https://digilib.uns.ac.id/dokumen/detail/63517/telaah-dualisme-diskursus-kewenangan-komisi-pemberantasan-korupsi-kpk-dalam-penuntutan-tindak-pidana-pencucian-uang
Rahmawati, I. D. (2017). Penggunaan Metode Drill Sebagai Sarana Pembelajaran Menulis Hànzì Di Kelas X Smk Sahid Surakarta. Dipetik 11 23, 2022, dari https://digilib.uns.ac.id/dokumen/detail/65284/penggunaan-metode-drill-sebagai-sarana-pembelajaran-menulis-hà nzì-di-kelas-x-smk-sahid-surakarta
S, W. (2015). Pengembangan Bahan Ajar Dan Penilaian Portofolio Berorientasi Pembelajaran Berbasis Masalah Pada Mata Pelajaran Final Drive Di Kelas Xi Smkn 1 Sumatera Barat – Padang. Dipetik 11 23, 2022, dari http://jurnal.upi.edu/proceedingfptk/view/3149/pengembangan-bahan-ajar-dan-penilaian-portofolio-berorientasi-pembelajaran--berbasis---masalah----pada---mata-pelajaran---final-drive----di-kelas-xi-smkn-1---sumatera-barat-â¬-padang.html
Sari, N. T. (2018). Analisis Stilistika Dan Nilai Sosial Pada Novel Srepeg Tlutur Karya Tiwiek Sa Sebagai Bahan Ajar Pembelajaran Bahasa Jawa Di Sekolah Menengah Atas. Dipetik 10 25, 2022, dari https://digilib.uns.ac.id/dokumen/abstrak/61408/analisis-stilistika-dan-nilai-sosial-pada-novel-srepeg-tlutur-karya-tiwiek-sa-sebagai-bahan-ajar-pembelajaran-bahasa-jawa-di-sekolah-menengah-atas
Sebo, L., Andayani, A., & Subiyantoro, S. (2017). Nilai Pendidikan Karakter Dan Kearifan Lokal Legenda Wae Reke Masyarakat Ngada Nusa Tenggara Timur Dalam Relevansinya Dengan Pembelajaran Sastra Tingkat Sltp. Dipetik 11 23, 2022, dari http://aksara.online/article/view/17362
Septian, B. A. (2018). Analisis Model Gravitasi Terhadap Neraca Perdagangan Indonesia Tahun 2005-2015. Dipetik 10 24, 2022, dari http://repository.umy.ac.id/handle/123456789/22997
Tarsini, W. (2015). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar dengan Menggunakan Model Pembelajaran Quantum Teaching Tipe Mind Mapping pada Mata Pelajaran Pengantar Administrasi Perkantoran Kompetensi Dasar Menggunakan Sistem Informasi Manajemen Siswa Kelas XI.AP1 SMK Negeri I Karang. Dipetik 11 23, 2022, dari https://digilib.uns.ac.id/dokumen/download/48556/mtg5nzu0/upaya-meningkatkan-hasil-belajar-dengan-menggunakan-model-pembelajaran-quantum-teaching-tipe-mind-mapping-pada-mata-pelajaran-pengantar-administrasi-perkantoran-kompetensi-dasar-menggunakan-sistem-informasi-manajemen-siswa-kelas-xiap1-smk-negeri-i-karang-img_20151104_0001.pdf
Wahyuni, F. (2016). Teori Belajar Konstruktifisme (Upaya Membangun Pengetahuan dalam Pembelajaran). Dipetik 11 23, 2022, dari http://ejournal.kopertais4.or.id/mataraman/index.php/qalamuna/article/view/3102
Yulinda, P. (2018). Kajian Terjemahan Bentuk Pertanyaan Retoris (Rhetorical Question) dalam Novel Five On A Treasure Island Karya Enid Blyton dan Kualitas Terjemahannya (Pendekatan Pragmatik). Dipetik 11 23, 2022, dari https://digilib.uns.ac.id/dokumen/abstrak/64336/kajian-terjemahan-bentuk-pertanyaan-retoris-rhetorical-question-dalam-novel-five-on-a-treasure-island-karya-enid-blyton-dan-kualitas-terjemahannya-pendekatan-pragmatik