ANALISIS FAKTOR-FAKTOR MOTIVASI DALAM BELAJAR BAHASA INGGRIS PADA KELAS 11 SMAN 6 BENGKULU
Analysis of Motivational Factors in Learning English Classroom at Eleventh Grade SMAN 6 Bengkulu
DOI:
https://doi.org/10.37296/jpi.v5i2.207Keywords:
English, Motivation, StudentsAbstract
This research aims to explore what factors motivate students to learn English. Data collection was carried out through a qualitative descriptive approach with instruments in the form of observations, namely making observations during the research. Apart from that, interviews were used to find out other factors outside existing theories. Analyze data using analysis descriptive with interviews and observation of data that is reduced and presented. Results Research shows that as many as 50% choose teachers as motivational drivers in learning English in class and the rest choose to give rewards and punishments, give tests or exams and the last factor is goals or desires.
References
Firdaus, C., Mauludyana, B., & Purwanti, K. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Motivasi Belajar di SD Negeri Curug Kulon 2 Kabupaten Tangerang. Ilmu Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 43–52. https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/pensa
Khafid, M. (2008). Faktor - Faktor yang Mempengaruhi Ketuntasan Belajar Akuntansi: Motivasi Belajar Sebagai Variabel Intervening. Lembaran Ilmu Kependidikan, 37(1), 46–54.
Kiswoyowati, A. (2011). Pengaruh Motivasi Belajar dan Kegiatan Belajar Siswa Terhadap Kecakapan Hidup Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, Edisi Khus(1), 120–126.
Krismony, N. P. A., Parmiti, D. P., & Japa, I. G. N. (2020). Pengembangan Instrumen Penilaian Untuk Mengukur Motivasi Belajar Siswa SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(2), 249. https://doi.org/10.23887/jippg.v3i2.28264
Kusumaningrini, D. L., & Sudibjo, N. (2021). The FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI MOTIVASI BELAJAR SISWA DI ERA PANDEMI COVID-19. Akademika, 10(01), 145–161. https://doi.org/10.34005/akademika.v10i01.1271
Lucas, A., Anne, J., & Anne Lucas, J. (n.d.). Title Developing reading skills through the short story DEVELOPING READING SKILLS THROUGH THE SHORT STORY*. Source Teaching and Learning, 1(1), 20–28.
M.Pd, A., Rini, N., & Parida, L. (2021). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Rendahnya Hasil Belajar Siswa Pada Pelajaran Matematika. J-PiMat?: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 295–306. https://doi.org/10.31932/j-pimat.v3i1.1129
Poejilestari, N. (2019). Improving the Students’ Reading Skill Through Short Story Technique. Journal of English Language and Literature (JELL), 4(02), 47–52. https://doi.org/10.37110/jell.v4i02.79
Rahayu, K. S., Zikra, & Yusri. (2013). KONSELOR | Jurnal Ilmiah Konseling KONSELOR | Jurnal Ilmiah Konseling. Jurnal Ilmiah Konseling, 2(1), 191–196.
Rahman, S. (2021). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar. Merdeka Belajar, November, 289–302.
Rahmawati, R. (2016). Faktor- Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Siswa Kelas X SMA N 1 Piyungan Pada Mata Pelajaran Ekonomi Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan Dan Ekonomi, 5(4), 326–336. https://journal.student.uny.ac.id/index.php/ekonomi/article/view/4106
Rubiana, E. P., & Dadi, D. (2020). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Belajar Ipa Siswa Smp Berbasis Pesantren. Bioed?: Jurnal Pendidikan Biologi, 8(2), 12. https://doi.org/10.25157/jpb.v8i2.4376
Saragi, M. P. D., Iswari, M., & Mudjiran, M. (2016). Kontribusi Konsep Diri Dan Dukungan Orangtua Terhadap Motivasi Belajar Siswa Dan Implikasinya Dalam Pelayanan Bimbingan Dan Konseling. Konselor, 5(1), 1. https://doi.org/10.24036/02016516477-0-00
Suryadi, S., Triyono, T., Nur, A., & Dianto, M. (2019). Hubungan Penyesuaian Diri Dan Motivasi Belajar Dengan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Neo Konseling, 2(1), 1–9. https://doi.org/10.24036/00252kons2020